Przemówienie kryzysowe
Jesteś managerem, szefem – możesz stanąć przed nagłą, kryzysową sytuacją w swojej firmie.
Taka sytuacja może zatrzymać rozwój firmy, może skompromitować firmę doprowadzając do utraty zaufania klientów. Jako manager bierzesz w swoje ręce działania zmierzające do opanowania i uspokojenia emocji, określasz fakty i je interpretujesz. To Twoja misja. Twoim celem jest opanowanie i uspokojenie negatywnych emocji. Twoim celem nie będzie walka, bo tam gdzie jest wojna są zawsze ofiary.
Jak masz zabrać się do działania?
Po prostu należy się dobrze przygotować do wystąpienia stosując się oczywiście do zasad.
Stojąc przed ludźmi i problemem komunikuj się w sposób elastyczny, silny i empatyczny, stanowczy i wrażliwy na potrzeby ludzi, energiczny, przepełniony spokojem.
W Twoim głosie nie może być wyczuwalny stres poprzez zdławiony i łamiący się głos. Mów spokojnym i pewnym głosem, osiągniesz to przez ćwiczenia i przygotowanie się.
Zadbaj o swój wygląd zewnętrzny, ale także i wewnętrzny. Wyglądem zewnętrznym nie staraj się wyróżnić, niech to będzie stonowany strój, możesz nawet upodobnić się do publiczności. Wygląd wewnętrzny to spokój, pewność siebie przejawiająca się choćby spokojnym wzrokiem, opanowanymi ruchami ciała i dłoni. Istotnym elementem jest opanowana mikro mimika twarzy, która potrafi zdradzić wiele. Zadbaj o opanowanie w każdym calu.
Kryzys, konflikt, to gwarantowany stres, z którym trzeba sobie poradzić m.in. poprzez wcześniejsze ćwiczenia relaksacyjne. W trakcie wystąpienia staraj się oddychać spokojnie i głęboko. Nie śpiesz się z każdą odpowiedzią. Rób pauzy, używaj stonowanej gestykulacji – to utwierdzi widownię o Twoim spokoju i pewności.
Twój sukces w dużej mierze zależy od tego na ile wierzysz w to, co mówisz. Widz ma wielką umiejętność wyczuwania intencji, szczerości mówcy.
Jak zacząć wystąpienie?
Będziesz przemawiać do ludzi „niespokojnych, może rozwścieczonych”, a to oni są najważniejsi w Twoim przemówieniu. Okazuj im szacunek i zainteresowanie. Powiedz, że jest to dla Ciebie ważne. Rozpocznij spokojnym głosem, podziękuj im za obecność, skup się na faktach. Jak trzeba będzie, to przyznaj się do błędu i powiedz, że Twoim celem jest naprawa. Potwierdzaj swoje i swojej firmy doświadczenie. Pokaż, że wiesz jak należy załatwić sprawy z korzyścią dla obu stron.
Jakim językiem mówić?
Mów językiem prostym i zrozumiałym dla słuchaczy. Nie sprzeczaj się, też nie zaprzeczaj, nie neguj twierdzeń drugiej strony, mów o faktach i co chcesz zrobić. Potwierdzaj, to co znane, pokazuj korzyści. Potwierdzaj oczekiwania i potrzeby słuchaczy pokazując, że jesteście po tej samej stronie. Przedstaw fakty, to co zrobione, co będzie zrobione, dzięki czemu unikniesz wielu zarzutów. Twoim celem jest prostota, działanie i pozytywna postawa.
Jak zakończyć wystąpienie publiczne?
Mówi się, że mówcę poznasz po tym jak kończy wystąpienie publiczne i jest w tym prawda. Biorąc pod uwagę niepokoje i atmosferę należy zakończyć konkretami. Przedstaw informacje jakie kroki i kiedy będą podjęte i oczywiście dotrzymaj słowa. Możesz także powiedzieć co mają zrobić słuchacze. Zakończenie nie powinno być długie, ma być konkretne i zdecydowane.
Oczywiście temat jest poważny i wymaga doświadczenia oraz wielu godzin ćwiczeń.
Zdjęcia źródło: www.photl.com